خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی یرقان (زردی) را رفع می کند

کدو حلوایی، میوه یک گیاه علفی میباشد که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن میباشد.

گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن میباشد. بخت های مورد استفاده کدو حلوایی عبارتند از: میوه، پوست، تخم میوه، گل کدو حلوایی را به صورت پخته برای ترشی کدو حلوایی، مربای کدو حلوایی و تهیه روغن، مورد استفاده قرار می دهند.

خواص کدو حلوایی:

یرقان (زردی) را رفع می کند.

 انواع کدو، ادرار آور و تب بر میباشد.

 تخم کدو به خصوص پوست سبز رنگ آن مخالف کرم میباشد. لذا مصرف مقدار ۷۵ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو در مورد افراد بزرگسال و ۳۷ تا ۵۰ گرم آن در مورد اطفال تجویز شده میباشد.

 خوردن کدو حلوایی خطر ابتلا به سرطان را کمتر می کند.

 کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.

 اگر کدو حلوایی را پخته به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت شکیبایی کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت را براق و زیبا می نماید. خوردن کدو، سبب رفع شدن اندوه و اندوه میباشد.

 با کدو حلوایی خوش اخلاق تر شوید، تخمه‌ی کدو حلوایی تریپتوفان آمینواسید دارد که خلق و خو را سلامت می بخشد.

 خوردن کدو با عدس رقت و نرمی قلب می آورد. کدو برای درمان قولنج مفید میباشد.

 خوردن کدو مغز را تقویت می کند. روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر خیلی مفید میباشد.

 جوشانده گل کدو برای سینه خیلی مفید میباشد.خوردن کدو سبب تجدید قوای جسمی و روحی بدن و سبب استحکام بافت های بدن می شود. خوردن کدو، خوابی آسوده به دنبال دارد و کسانی که گرفتار کم خوابی هستند، کدو برای درمان کم خوابی آنها اثرگذار میباشد.

 کدو طبیعتی سرد دارد. کدو صفرا را تسکین می دهد.

 شیره تخم کدو یبوست را رفع می کند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود.

 ابن سینا پزشک شهر اسلامی، کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز می کرد.

 کمپوت کدو مخلوط با سیب، غذای ملین خوبی میباشد و برای دفع یبوست اثر زیادی دارد.

 چون کدو به آسودگی پخته می شود غذایی فوق العاده مفید برای معده های بی‌قدرت میباشد.

 کدوی پخته را به بچه ها، پیرمردان و به کسانی که گرفتار بیماری عفونت شده اند و دوران نقاهت را می گذرانند، بدهید.

بیشتر بخوانید:  خواص آب برنج

 کدوی پخته با عدس، غذایی مناسب برای گرفتگی سینه میباشد.

 کدو حلوایی برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد به همین دلیل سبب لاغری شما می شود.

 کمپوت کدو برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال مفید میباشد؛ برای این غرض می توان ۱۰۰ گرم گوشت کدو را تکه تکه کنید و در یک لیتر آنقدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت متمایل بودید آن را مصرف کنید. آب کدویی که به ترتیب بالا به دست می آید برای تسکین درد بواسیر اثرگذار میباشد. لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز شده میباشد.

خواص کدو حلوایی,خاصیت کدو تنبل

کدو حلوایی غذایی فوق العاده مفید برای معده های بی‌قدرت میباشد

 بر اساس نتایج پژوهش های گوناگون، کدو سلولهای مغز را پرکار می کند و به شکل چشمگیری حافظه را تقویت می کند. پزشکان می گویند که کدو کار هضم غذا را آسانتر می کند.

بد نیست بدانید  ارزش غذایی و میزان کالری کدو حلوایی در هر 100 گرم 45 کالری  می باشد.

 اگر پوست کدوی خام را به صورت مرهم بر روی خراش های سطحی پوست یا سوختگی های شدید قرار دهید، یوست را نرم می کند.

 کمپوت کدو مخلوط با سیب از غذاهای مفید برای بیماران گرفتار به ورم پروستات میباشد. آب کدوی پخته، ادرار آور خوبی میباشد و برای رفع اختلالات کلیه و مثانه میباشد.

 ضماد (مرهم) کوبیده کدو برای درد سر و درد شقیقه خیلی سودمند میباشد.

 آب کدو که شیره آن کشیده شده برای بیماران گرفتار به یرقان (زردی) مفید میباشد.

 اگر سه روز صبح ناشتا، هر دفعه ۵ مثقال تخم کدو را بکوبید و شیره آن را بگیرید برای رفع کرم کدو داروی بی نظیری میباشد.

 مربای کدو تقویت کننده بدن و اعصاب میباشد. ترشی کدو، اشتها آور و هضم کننده غذا میباشد.

 کدو حلوایی را پخته و به صورت مرهم برای رفع ورم و التهاب در جایگاه مورد نظر قرار می دهند.

 غرغره با آب کدوی پخته برای درمان گلو درد مفید میباشد. سوخته شده پوست کدو، برای بند آوردن خون تاثیر معجزه آسا و خیلی سریع دارد، به طوری که فوراً خونریزی را بند می آورد و دو لبه خراش را به هم می چسباند و سوزش و ناراحتی خراش را خیلی زود تسکین می دهد.

بیشتر بخوانید:  خواص کدو سبز

 سوخته پوست کدو حلوایی برای درمان سوختگی ها مفید میباشد بدین غرض باید پوست سوخته شده کدو را در روغن زیتون یا خوراکی مخلوط کرده و در جایگاه سوختگی بمالید.

 خوردن مغز خام تخم کدو به مقدار ۳۵ گرم در روز برای درمان سوزش ادرار، خراش معده، خش خش سینه، اخلاط خونی، خونریزی ریه و تسکین صرفه مفید میباشد.

 تخم کدو برای بی خوابی خیلی مفید میباشد و مقدار استعمال این روغن در هر مرتبه حداکثر ۳۵ گرم میباشد.

 مغز تخم کدو برای درمان سل، تب های حاره، تشنگی و خراش روده مفید میباشد.

 انواع کدو دارای ویتامین های زیادی میباشد و برای امراض قلبی خیلی مفید میباشد.

 مرهم کدو حلوایی برای درمان دمل مفید میباشد. ضمادها و مرهم هایی که با برگ های تازه یا گوشت تازه درست می کنند سوختگی سوداهای متورم، کوفتگی و خراش های جزئی روی پوست را تشکیل می دهد.

 کدو تنبل سرشار از ویتامین (آ) میباشد و اگر شیره کدو را بکوبند و در شیر یا آب بپزند، خنک میباشد و برای رفع عطش ناشی از تب مصرف می شود.

 بر اساس نتایج پژوهشی جدید، کدو حلوایی علاوه بر خواص گوناگون از پیری پوست پیشگیری می کند. کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان میباشد.

 خوردن ۱۵۰ گرم از آن در روز نیاز بدن به الیاف را تأمین می کند. کدو حلوایی به سبب داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن خیلی مغذی میباشد.

درمان بیماری با کدو حلوایی, آشنایی با خاصیت کدو حلوایی

خوردن تخمه‌ی کدو حلوایی نیز می تواند حال ما را خوب کند

 سوخته پوست کدو، پیسی و لکه های سفید پوست را درمان می کند، بدین غرض باید پوست کدو حلوایی را خشک کرده و بسوزانید سپس این پوست سوخته را در سرکه مخلوط کرده هر روز لااقل یک مرتبه در جایگاه بمالید تا بهبودی حاصل شود.

 پوست سوخته شده کدو حلوایی به ترتیبی که گفته شد برای درمان خونریزی احشاء و بواسیر مفید میباشد.

 خوردن روغن کدو برای معالجه افسردگی، اندوه و اندوه، خمودگی اعصاب، مالیخولیا و تشنج خیلی مفید میباشد.

راهنمای خرید و نگهداری کدو حلوایی

احیانا در مغازه ها انواعی از کدو حلوایی را دیده ‌اید: کدو‌هایی گرد، پهن، نارنجی، پر رنگ،‌ گاه با لکه هایی سبز که اگر این یکی را خریده باشید پس از پخت کاملا بی مزه و با آب خیلی زیاد میباشد و رنگ زیبای آن هم از بین می رود. چه ملاک هایی برای خرید کدو حلوایی باید در نظر داشت؟

بیشتر بخوانید:  درباره مرغ سبز

کدو حلوایی سبز نه طعم دارد، نه مزه؛ به همین دلیل تنها برای سفره آرایی کاربرد دارد. نوع نارنجی آن خوشمزه تر میباشد که در شمال ایران عمل می آید و به دو شکل گرد و خمره ای در معرض میباشد.

برای خرید کدوهایی را که با اندکی فشار نشانه های لهیدگی را زیر دستتان احساس می کنید کنار بگذارید و بالعکس، آنهایی را انتخاب کنید که پوستی سفت، صاف و بدون چروک دارند. تمرکزفکر کنید هر چه لکه های روی کدو کمتر باشد یا لکه ای نداشته باشد بهتر میباشد. هر قدر وزن آن سنگین باشد نیز مواد درون آن پُر‌تر میباشد. البته کدوحلوایی های کوچک تر ترد‌تر و پرآب‌ترند.

كدو از یک بخت باریكتر و بلند تشكیل شده (گردن كدو) و یک بخت نسبتاً كروی كه کلفتی گوشت كمی دارد و تخم هایش در این بخت قرار دارند. چون برای كسانی كه كدو خریداری می كنند بخت گوشتی آن مهم میباشد بنابراین برای اینكه كدوی توپر و پر گوشت تری را انتخاب كنید باید كدوهایی كه گردن بلند و قطوری دارند انتخاب كنید (چون این بخت تنها گوشت است و هیچ تخمی ندارد). هر چه قطر بخت گردن كدو به بخت كروی شیبه تر باشد بهتر میباشد و همچنین كدو باید وزنش زیاد باشد (كه نشانه تو پر بودن آن میباشد). اگر كدویی با این ویژگی خریداری كنید بعد از برش متوجه خواهید شد كه تقریباً پایان بخت گردن آن گوشت است.

کدو را قبل از بریدن‌کردن می توان در جایی خنک بیرون از یخچال نگه داشت اما پس از برش دادن در صورتی که قصد استفاده از یک کدوی کامل را ندارید باید بدون خارج کردن تخمه ها آن را داخل کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

نحوه پخت آن به سه صورت آب پز، بخارپز یا کباب پز میباشد. اگر کدو حلوایی خریداری شده بیش از مصرف هفتگی شماست توصیه می کنیم آن را بخارپز کنید و در بسته بندی‌ کوچک دررون فریزر ذخیره کنید؛ به شرطی که این کدوی فریز شده تا یک ماه بعد میل شود، در غیر این صورت ارزش غذایی خود را از دست خواهد داد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …