روش تشخیص برنج اصل از جعلی

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز. در این مطلب قصد داریم روش تشخیص برنج اصل و برنج جعلی را خدمت شما ارائه دهیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه مند هستید پس قطعا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

یکی از محصولاتی که به تازگی در بازار مواد غذایی مشاهده شده و عده بسیاری را گرفتار اضطراب و نگرانی کرده می باشد، برنج جعلی یا به جمله آشناتر برنج پلاستیکی می باشد. از آنجایی که برنج یکی از مواد اصلی تغذیه ایرانیان محسوب شده و از طرفی کیفیت آن در مواردی مشابه عطر، قد کشیدن و طعم از نظر اغلب اجتماع بیش از حد حائز اهمیت می باشد؛ تشخیص برنج اصلی از جعلی یا همان تشخیص برنج اصل از پلاستیکی موضوعی قابل گفت‌وگو و مهم به شمار می‌رود. در ادامه این جمله قصد داریم تا ضمن معرفی بیشتر برنج‌های جعلی، راهکارهایی کاربردی برای تشخیص برنج هاشمی، برنج ایرانی و سایر نمونه‌ها از این محصول آزار زا ارائه دهیم.

برنج جعلی یا پلاستیکی چیست؟

برای اولین بار نام برنج پلاستیکی با کشور چین همراه شد. بنابر شایعات و اخباری مشخص شد که مقادیر زیادی برنج جعلی از کشور چین به شکل غیر مجاز داخل شده‌اند و متاسفانه در بازار توزیع و مصرف می‌شوند. ساختار این برنج ترکیبی از قطعات پلاستیکی و نشاسته می باشد که ظاهری کاملا مشابه برنج ایرانی، برنج هاشمی یا سایر نمونه‌های مرغوب دارد. با توجه به این ویژگی تشخیص آن تنها بر اساس قیافه امری نا ممکن خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری از افراد با ترکیب برنج جعلی و اصل با یکدیگر کوشش می‌کنند تا هر چه بهتر شما را اغفال دهند. متاسفانه مشاهده شده می باشد که درون کشور نیز بسیاری از کارخانه‌ها مشغول ساخت چنین محصولی هستند. مصرف این ماده همان طور که انتظار می‌رود با خود مالیات متعددی همچون مشکلات گوارش، بیماری‌های عفونی، سرطان و… را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  انواع ست رومیزی مدیریتی چرم

انواع روش تشخیص برنج اصل از جعلی

این موضوع که شما بتوانید تشخیص برنج اصل از پلاستیکی را صرفا با توجه به بو و آشکار انجام دهید امری زیاد دشوار و ناممکن خواهد بود. توصیه ما به شما این می باشد که در هر مرحله از خرید تا پختن یکی از روش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را امتحان نمایید. بدین ترتیب خیال شما از بابت امنیت غذایی آسوده می باشد.

· بر اساس چگالی

برنج اصلی با توجه به بافت طبیعی خود چگالی بیشتری نسبت به برنج ساخته شده از پلاستیک و نشاسته خواهد داشت. بیشتر بودن چگالی خود را هنگام شست و شوی برنج نشان خواهد داد. برنج را داخل کاسه آب بریزید اگر همه دانه‌ها در کف کاسه ته نشین شدند جایی برای نگرانی وجود ندارد اما اگر همه یا اغلب دانه‌ها روی سطح شناورند به طور حتم برنج شما جعلی می باشد.

· کردار در مساوی گرما

یکی از آسان‌ترین راه‌های تشخیص برنج اصل از جعلی کمک گرفتن از آتش می باشد. کافی می باشد کمی از محصول مدنظر را داخل یک قاشق بریزید و سپس به واسطه فندک یا هر وسیله دیگری برای آتش زدن آن کوشش کنید. برنج‌های جعلی به علت وجود پلاستیک درون آنها به سادگی شعله ور شده و همراه با تولید بوی بد، می‌سوزند.

·کردار در مساوی ضربه

از دیگر روش‌هایی که شما برای تشخیص برنج اصل از پلاستیکی در اختیار دارید، کمک گرفتن از هاون یا ابزارهای مشابه آن می باشد. لازم می باشد کمی از برنج را داخل کاسه هاون بریزید و بکوبید. دانه‌های طبیعی با کمی کوشش به خوبی خرد شده و تبدیل به آرد می‌شوند. دانه‌های جعلی یا پلاستیکی اما تنها تکه تکه شده و از خود هسته‌هایی زرد رنگ به جای می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:  زوج درمانگر کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

· بررسی تغییرات شیمیایی

کپک زدن در محیط‌های مرطوب و گرم، دگرگونی شیمیایی گریز ناپذیری می باشد که حتی دانه‌های برنج نیز با آن درگیر خواهند شد. در صورتی‌ که برنج پس از چند روز قرار گرفتن زیر نور خورشید کپک زد می‌توانید مطمئن شوید که آن محصول طبیعی می باشد اما اگر اثری از کپک نبود، متاسفانه برنج پلاستیکی یا جعلی خریداری کرده‌اید.

کلام پایانی

مهارت تشخیص برنج اصل از جعلی و توجه به آن با در نظر گرفتن وجود محموله‌های عظیمی از برنج‌های ساخته شده با پلاستیک و نشاسته (برنج پلاستیکی)، زیاد ضروری به حساب می‌آید. تهیه برنج از مراکز معتبر و تست طبیعی بودن آن با استفاده از حرارت، چگالی، کوبیدن و حتی کپک می‌تواند به حفظ امنیت غذایی شما و پیشگیری از آزار‌هایی که خوردن برنج جعلی به دنبال خواهد داشت؛ کمک نماید.

منبع مطلب: فروشگاه برنج نبی پور

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

ماجرای یحیی و خرید ملی پرسپولیس

مدافع جدید پرسپولیس با دو نمایش موثر در روند امتیازگیری تیمش موثر نشان داده است.پرسپولیس …